Cerpen: Aku ingin Jihad!

1393262_579896732045570_546967186_n

“Kecil bukan halangan untuk berjihad

Dan juga bukan alasan untuk tak berjihad…”

-Khalid-

 

“Panglima Abeer!”

“Siap!”

“Panglima Hamed!”

“Sedia, tuan!”

“Panglima Toriq!”

“Sempurna, tuan!”

“Panglima Talhah!”

Tiada jawapan.

“Panglima Talhah!”

“Err…sedia gerak, tuan!” Satu suara kecil menyahut.

Khalid tersenyum. Dari kedudukannya yang agak tinggi, dia dapat melihat segala rancangannya sudah tersusun rapi. Teropong di tangan diletakkan di mata. Musuh sedang leka memukul mangsa. Ada sekitar 5-6 orang.

“Cantik.” Senyuman terkoyak lebih lebar. Teropong diturunkan.

“Semua sudah sedia?”

“Sudah, tuan!” Panglima Abeer, Panglima Hamed, Panglima Toriq dan Panglima Talhah menjawab serentak. Masing-masing menahan debaran di dada. Akhir perjuangan ini hanya dua, menang ataupun syahid.

“Bismillah…Majulah kerana Allah!” Suara Khalid yang sebelumnya hanya berbisik, kini kedengaran seperti semboyan perang. Serentak, 4 orang panglima keluar dari tempat persembunyian mereka.

“Allahu Akbar! Allahu Akbar! La ilaha illallah.” Kalimah takbir dan tauhid dilaungkan penuh semangat. Dua orang daripada mereka keluar mengayuh basikal dengan penuh cekap, menyusup ke kawasan musuh dengan bersenjatakan dua pistol air yang diubah suai menjadi pistol kerikil. Tugas mereka ialah menggoyahkan musuh. Kemudian, dengan tiba-tiba, seorang panglima melompat turun dari pohon terdekat, memutar dua batang kayu sebagai senjata dan menyerang ke arah musuh. Musuh yang tidak bersedia habis disapu dengan hujung batang kayunya. Belum sempat untuk bangkit, seorang lagi panglima menyerang hendap dari bumbung dengan membaling mercun dan objek keras seperti batu kecil. Musuh yang menyangka mercun itu bom, lari menyelamatkan diri. Khalid, selaku jeneral pula memikul tugas yang paling sukar iaitu menyelamatkan mangsa. Ketika keadaan semakin tidak terkawal, Khalid muncul dan dengan pantas menuju ke arah mangsa. Cepat dan tangkas, mangsa dibawa ke tempat yang selamat. Dan seperti yang dijangka, dia dihalang.

“Ah.” Langkah Khalid terhenti apabila lengannya dicengkam.

“Argh!!!” Tidak semena-mena tentera itu menjerit.  Cengkamannya di lengan Khalid turut terlerai.

“Maaf, lambat.” Seorang panglima, berbaju hitam dan menutup wajah dengan kain melompat turun dari basikalnya.

Khalid tersenyum. “Ingat tak datang.”

“Jihad tu, mana boleh lepas?” Panglima itu mengangkat tangan dan berkalih untuk menolong yang lain.

“Tak payah, kita dah menang.” Seorang panglima meloncat turun dan mendarat di hadapannya.

Panglima itu menoleh. Benar. Semua musuh sudah tumbang.

“Takbir!!!” Jerit Khalid.

“Allahu Akbar!”

*******

Syria, negara jihad. Jika tentera FSA terdiri daripada kaum lelaki dan Bridge Umina Aisya terdiri dari kaum wanita, Bridge al-Atfal pula terdiri daripada kanak-kanak.

Terdiri daripada seorang jeneral dan lima orang panglima, Bridge al-Atfal sering menjadi penyelamat untuk rakyat yang diseksa atau diceroboh rumahnya. Mereka tidak pernah memulakan, mereka hanya mencelah jika melihat penindasan dan penyeksaan. Pernah beberapa ketika, mereka menyusup masuk ke barisan FSA dan menyertai misi mereka tanpa disedari oleh sesiapapun. Mereka hanya ingin memudahkan. Berpegang pada ayat al-Quran ‘infiruu khifafan wa thiqalan’, iaitu berangkatlah (untuk berjihad) dalam keadaan ringan mahupun berat, mereka tidak mendapati sebarang alasan untuk tidak ikut berjihad. Tanpa senjata pun mereka boleh berperang.

Ketua mereka, Khalid, sehebat namanya bak bayangan Khalid al-Walid di zaman nabi. Tidak padan dengan tubuh yang kecil, semangat jihadnya sangat luar biasa. Dia merupakan pengasas Bridge al-Atfal dan pakar strategi dalam kumpulan ini. Umurnya baru mencecah 12 tahun dan dia merupakan tentera yang paling rendah dan kecil dalam Bridge al-Atfal.

Hamed, kanak-kanak riang, beralis lebat dan bermata bulat, mempunyai mata yang cantik dan penglihatan yang tajam. Tembakannya jarang tersasar. Pada awalnya, dia langsung tidak boleh menunggang basikal namun demi jihad fi sabilillah, dia bersungguh-sungguh mempelajarinya hingga dapat menunggang dengan baik. Usianya sebaya dengan Khalid.

Yang agak tinggi, berkaca mata dan berambut perang pula bernama Abeer, anggota yang tertua dalam kumpulan ini. Umurnya 14 tahun, sangat matang dan amat penyayang. Tembakannya juga baik, walaupun tidak sebaik Hamed. Dia merupakan juara lumba basikal di daerahnya. Dia tidak kisah walaupun dipimpin oleh seorang kanak-kanak yang lebih muda daripadanya. Kata-kata yang sering dia ucapkan, “Aku ingin berjihad, kemudian mati syahid, kemudian dihidupkan kembali untuk berjihad dan mati syahid lagi kerana cintaku kepada dua perkara itu.”

Talhah, anggota termuda yang berusia 10 tahun. Perangainya kadangkala keanak-anakan. Dia merupakan anggota yang paling comel dan tampan dengan senyuman sejuta megawatt yang boleh mencairkan hati. Namun, di sebalik keindahan rupa parasnya, Talhah seorang kanak-kanak yang amat lasak dan berani. Disebabkan itu, tugas menyerang hendap dari bumbung atau pokok diserahkan kepadanya. Dia juga handal dalam berguling dan pakar dalam melompat jauh.

Toriq, berbadan tegap dengan parut di dagu. Anggota yang paling garang dan bengis terhadap musuh. Di badannya terdapat lebih 10 parut dan bekas jahitan. Pernah ditembak sebanyak lima kali, namun itu langsung tidak membuatkannya serik. Berjihad seakan-akan berpesta baginya. Kelazatannya membuatkan sakit yang pernah dirasa seperti tiada apa-apa. Dia mahir dalam memanipulasikan objek menjadi senjata dan juga handal dalam seni mempertahankan diri. Tubuhnya juga amat fleksibel dan dia juga merupakan anggota yang paling lincah. Usianya baru 13 tahun. Ayat yang paling kerap diucapkan olehnya ialah, “Aku bercita-cita supaya tubuhku ditembusi peluru dengan banyaknya sehingga darah bertakung di bawah tubuhku atau sebiji bom meletup dan menghancurkan kepala dan badanku hingga menjadi cebisan-cebisan kecil yang bersepah di tanah.”

Anggota terakhir, Abdurrahman, berumur 13 tahun. Wajahnya sentiasa dibaluti dengan kain berwarna hitam. Di sebalik kain itu, wajahnya telah terbakar teruk setelah rumahnya diletupkan oleh rejim Asad. Tragedi itu juga telah meragut nyawa semua ahli keluarganya kecuali adik perempuan kecilnya yang berusia 3 tahun yang telah kehilangan kaki kanannya kerana tragedi itu. Separuh masanya telah dihabiskan untuk menjaga dan merawat adiknya manakala separuh lagi masanya disumbangkan untuk berjihad di jalan Allah. Kebolehannya dalam berlari pantas dan pandai menyelinap membuatkan dia seakan-akan ‘senjata yang berbahaya’. Dengan kebolehannya, dia selalu ditugaskan untuk mengintip gerak kerja rejim Assad. Disebabkan tanggungjawab yang dipikulnya, iaitu adiknya, waktunya agak terbatas menyebabkan dia tidak boleh sentiasa bersama dengan anggota Bridge al-Atfal yang lain. Kata-katanya yang masyhur, “Kita berperang dengan musuh bukan kerana adanya senjata yang lengkap, dan bukan dengan kekuatan yang besar, tetapi dengan agama ini yang Allah muliakan kita dengannya.”

Bridge al-Atfal. Mereka kanak-kanak luar biasa. Bicara mereka sekitar jihad dan mati syahid, bukan mainan dan kartun di tv. Permainan mereka pula ialah pertempuran sebenar dengan musuh, bukan permainan tembak-tembak biasa. Seawal usia muda, mereka sudah keluar untuk mempertahankan tanah air. Tambahan, mereka ialah para huffaz.

“Jeneral Khalid.”

Khalid tersentak apabila ditepuk dari tepi. Hamed melabuhkan punggung di sebelahnya.

“Rindu keluarga ke?” Tebak Hamid. Hampir semua anggota Bridge al-Atfal ada kehilangan ahli keluarga.

“Taklah.” Khalid menggeleng. “Rindukan syahid.” Khalid memeluk kedua belah lututnya sambil menatap langit seolah-olah syahid itu manusia dan dia melihatnya di sana.

Hamed menolak bahu Khalid dengan bahunya. “Insyaa Allah, kau akan syahid lepas aku syahid.” Senyum.

“Eh?” Khalid angkat kening sebelah.

“Mana boleh kau masuk syurga dulu.” Hamed mencekak pinggang. Bibir dimuncungkan, persis seperti kanak-kanak yang merajuk kerana tidak dibelikan mainan.

Terkoyak sengihan di bibir Khalid. “Ok, kita tengok nanti.” Cabar Khalid.

*********

Embun pagi masih terasa sejuknya hingga mencengkam tulang. Matahari pun masih malu-malu memancarkan sinarnya. Burung-burung yang masih tinggal di bumi Syam ini pun masih bermalas-malasan di sarangnya. Namun, seawal pagi ini, 6 orang kanak-kanak sudah berdiri tegak, bersedia untuk bergerak di atas jalan Allah.

“Panglima Toriq!” Suara lantang Khalid membelah kesunyian pagi di bumi Syam.

“Ya, tuan!”

“Semua sudah siap?”

“Beres, tuan!”

“Baik.” Khalid melangkah ke depan. “Panglima Abeer dan Panglima Hamed.”

“Ya, tuan!”

“Sudah pastikan batu mencukupi dan basikal dalam keadaan yang baik?”

“Sudah, tuan!” Serentak mereka menjawab.

“Panglima Abdurrahman!”

“Ya, tuan!”

“Wafa’ dalam keadaan baik?” Soalan untuk Abdurrahman agak berbeza sedikit kerana situasinya yang berlainan. Wafa’ ialah adik kepada Abdurrahman.

“Alhamdulillah, baik, tuan! Dia sekarang dijaga oleh jiran.”

“Dah sedia?”

“Insyaa Allah sudah, tuan!” Tegas dan yakin.

Khalid bergerak lagi.

“Panglima Talhah.”

Tiada jawapan. Talhah kekal membatu.

Khalid menyentuh bahu Tolhah. Tiba-tiba, tubuh Talhah terdorong ke depan. Khalid cepat-cepat memeluk tubuhnya untuk menahannya daripada tersungkur.

“Tertidur rupanya.” Bisik hati Khalid.

Untuk kanak-kanak semuda Talhah, kerja-kerja sebegini memang amat memenatkan.

“Panglima Talhah.” Khalid memanggil lembut. Talhah terjaga. Cepat-cepat dia berdiri tegak semula. Wajahnya yang cerah memerah kerana malu.

“Maaf.” Comel sekali wajah polosnya ketika itu.

“Mercun dan semua kelengkapan cukup?” Tanya Khalid, lembut.

“Err…” Talhah memeriksa semula kelengkapannya. “Err…cukup, tuan!”

“Kalau macam tu, kita boleh gerak sekarang. Takbir!”

“Allahu Akbar!” Mata Talhah yang mengantuk terus segar. Khalid memulakan perjalanan dengan semangat jihad yang berkobar-kobar. Toriq, tangannya menggeletar, tidak sabar untuk memulakan jihadnya. Abdurrahman, meskipun kelihatan bersahaja tapi turut merasakan debaran yang sama. Abeer pula melangkah tenang dengan senyuman sambil melafazkan yel-yel jihad mereka. Hamed pula diam seribu bahasa, menahan debaran yang memukul dada.

Mereka sampai di hadapan sebuah rumah tepat ketika matahari kelihatan lebih berani menjenguk dengan simbahan cahayanya. Talhah, yang pakar memanjat lekas memanjat naik dan mengintip dari tingkap. Terdapat seorang kanak-kanak perempuan yang digari di bilik belakang dan seorang remaja lelaki yang terbaring lemah dengan kesan-kesan penyeksaan yang diterimanya. Di dalam, hanya ada lima orang tentera yang masih lena.

Talhah turun dan melaporkannya kepada Khalid.

“Baik, kita buat sepertimana yang dirancang.”

Semua bergerak seperti arahan Khalid. Talhah dan Toriq pantas memanjat naik ke atas bumbung. Abeer dan Hamed bergerak ke pintu belakang. Di hadapan hanya tinggal Khalid dan Abdurrahman.

Khalid memandang Abdurrahman. Abdurrahman mengangguk. Khalid membalas dengan anggukan.

“Bismillahirrahmanirrahim. La ilaha illallah.” Serentak, kedua-dua mereka memecah masuk ke rumah tersebut. Khalid bergerak mengikat seorang tentera manakala Abdurrahman menawan seorang lagi tentera.  3 tentera yang lain terjaga. Seorang daripada mereka memeluk Abdurrahman dari belakang.

“Ahhhh…” Abdurrahman menahan sakit apabila lukanya di leher terkopek kerana dilanggar tentera itu dengan kasar. Darah mengalir keluar dari luka tersebut.

“Hero sudah datang.” Toriq tiba-tiba muncul dengan bergayut pada batang kayu di siling yang terbuka dan menendang tepat ke muka tentera itu. Serangan keduanya menyusul setelah dia melompat turun dengan dua batang kayunya. 2 orang tentera tumbang hasil penangan batang kayunya.

“Argh!!” Seorang lagi tentera menjerit bila dihentam dengan kereta kawalan jauh oleh Talhah. Khalid pantas bergerak menjatuhkannya.

“Abang, bertahan.” Talhah melompat turun dan mendapatkan remaja lelaki yang terbaring lemah di penjuru rumah.

Lelaki itu hanya memandang Talhah tanpa mampu berkata apa-apa. Wajah dan badannya berbirat-birat. Lebam kelihatan di sana-sini.

“Sekejap. Kenapa Panglima Abeer dan Panglima Hamed masih belum muncul?” Khalid baru tersedar sesuatu.

“Tolong!” Kedengaran suara Hamed dari belakang. Mereka berempat menoleh. Ketika itu, muncul lima orang tentera. Seorang daripada mereka memegang Hamed dan 2 orang lagi mengunci pergerakan Abeer.

“Lepaskan kami!” Hamed cuba meronta-ronta. Abeer pula cuba melawan dengan sepenuh kudratnya. Oleh kerana tubuhnya yang agak tinggi dan tenaganya yang kuat, mereka sudah bersedia dengan 2 orang tentera untuk menguncinya.

Waktu itu, otak Toriq sibuk merangka strategi untuk melucutkan senjata dari mereka. Tanpa berfikir panjang, dia bergerak dengan laju dan tangkas dan menyerang tentera yang memegang Hamed. Terkejut dengan tindakan berani Toriq, tentera itu tidak sempat berbuat apa-apa apabila senjatanya dirampas oleh Toriq. Talhah pula memainkan peranan, memanjat ke tempat yang tinggi dan menyerang dari atas. Khalid bergerak dengan meniup serbuk cili ke dalam mata seorang tentera yang memegang Abeer dan Abdurrahman pula menyerangnya.  Abeer pula bertarung dengan seorang lagi tentera yang memegangnya. Hamed, dengan kebolehannya membaling tepat, menyerang curi apabila ada kesempatan. Toriq pula berhadapan dengan dua orang tentera sekali gus.

“Jangan lupa aku.” Seorang tentera menjatuhkan Hamed. Dada kanak-kanak itu dipijak dengan tapak kasutnya. Kemudian, tanpa belas kasihan, tubuh Hamed diinjak-injak dan ditendang tanpa henti. Hamed hanya mampu meringkuk kesakitan.

“Nah, rasakan!” Kepala Hamed pula menjadi mangsa. Hamed berguling menahan sakit. Terasa otaknya seperti bergegar.

“Panglima Hamed.” Talhah yang melihat terus melompat turun.

“Talhah.” Toriq nampak, namun, dia sendiri sedang tersepit. Bahunya sudah terkena tembakan.

Abeer yang mendengar jeritan Toriq menoleh. Ketika itulah hujung senjata tentera itu melandas di pipinya. Abeer tersungkur.

“Ya Allah, sampai di sini sahajakah jihad kami?” Khalid berbisik dalam hati.

“Aku tak takutlah dengan Bashar laknatullah tu!” Suara Talhah bergema di dalam rumah tersebut. Waktu itulah tentera itu membelasah tubuh Talhah sepuas hatinya. Berkali-kali muka Talhah ditampar dan ditempeleng.

“Kita tinggalkan mereka di sini. Aku ada hadiah untuk mereka.” Salah seorang tentera yang berhadapan dengan Toriq bersuara. Kelihatan darah pekat mengalir di bibirnya yang pecah.

Di atas lantai, kelihatan Toriq berlumuran darah. Dia telah terkena dua tembakan; satu di dada dan satu di perut.

Di pihak Khalid dan Abdurrahman, kedua-duanya sudah kepenatan kerana lawan mereka berbadan sasa.

“Baik.” Semua tentera mula bergerak keluar. Sebelum pergi, sempat lagi tentera yang membelasah Talhah menendang tubuh kanak-kanak itu buat kali yang terakhir.

“Mereka macam mana, tuan?” Dia memaksudkan tentera-tentera yang telah ditumbangkan oleh Bridge al-Atfal.

“Mereka orang-orang yang kalah. Biarkan mereka.” Dan kesemua mereka melangkah keluar. Ketika itu, Toriq terperasan sesuatu.

“La…ri…” Cukup payah Toriq menuturkannya. Nafasnya tersekat-sekat.

“…..bbb…o…mmm…”

Abeer yang berada paling dekat dengan Toriq dapat menangkap kata-katanya. Dia menjerit, “Bom. Mereka nak letupkan rumah ni.”

“Cepat. Kita kena keluar dari sini.” Khalid pantas memapah Toriq. Abdurrahman mendapatkan Talhah dan Hamed lalu memapah mereka. Abeer pula membawa remaja lelaki yang menjadi mangsa penyeksaan tentera-tentera tersebut. Mereka keluar melalui pintu belakang dan bergerak sejauh mungkin.

“Kanak-kanak itu.” Khalid baru teringat kanak-kanak yang ditawan di dalam bilik belakang rumah tersebut. Dia meletakkan Toriq di tanah dan berpatah balik. Abeer mengekorinya.

“Jeneral, Panglima Abeer. Bahaya!” Laung Abdurrahman. Namun, kedua-duanya tidak menghiraukan jeritan itu. Tidak sampai dua minit mereka masuk ke dalam rumah itu, satu letupan berlaku. Abdurrahman yang melihatnya terduduk di atas tanah.

“Allahu Akbar!” Sejurus melafazkan kalimah itu, pandangannya bertukar menjadi gelap.

********

Keindahan bumi Homs hanya tinggal kenangan. Rumah-rumah yang tersergam indah hanya tinggal sisa runtuhan. Tiada lagi wajah-wajah ceria anak-anak kecil berkejaran di taman. Warna-warni bumi ini telah dicat dengan warna darah. Di mana-mana, darah mengalir membentuk anak sungai. Bumi Homs sudah menjadi tempat genangan darah.

Khalid menghela nafas. Dia keluar dari rumahnya dan menatap langit Syria yang suram. Sesuram hatinya tika ini.

Sedih?

Ya, memang dia sedih. Dia sedih bukan kerana menyesal, tidak, tapi dia sedih kerana dia mungkin tidak dapat berjihad seperti dahulu.

“Ya Allah…” Dia memandang tubuhnya. “Aku redha Engkau mengambil kakiku, tetapi aku mohon ya Allah, janganlah engkau jadikan ia sebagai penghalang atau pelemah semangat jihadku.” Air matanya menitis.

Dia sudah tidak boleh selincah dahulu. Dia tidak boleh bergerak pantas seperti dahulu. Sedangkan keinginannya untuk berjihad dan mati syahid masih tinggi.

 

“Doktor! Tanpa kaki pun saya boleh berjihad!”

Bersungguh-sungguh Khalid meyakinkan doktor yang merawatnya. Dia sedih apabila orang ramai cuba membatutkan semangat jihad yang tertanam di dadanya sejak kecil hanya kerana kedua kakinya kudung.

“Ayah, kakak, abang, kaki…kita bertemu di syurga nanti.” bisiknya, perlahan.

Entah siapa tahu di mana ayahnya sekarang. Sejak ayahnya ditangkap, dia langsung tidak mendengar khabarnya. Kakak dan abangnya pula telah dibunuh oleh rejim Assad, meninggalkannya bersama ibu dan seorang adik perempuan. Tidak seperti kanak-kanak lain yang menangis ditinggal keluarga, Khalid sebaliknya menganggap itu sebagai pendorong semangatnya untuk meneruskan jihadnya yang tidak seberapa supaya kelak mereka dapat berkumpul semula di syurga.

Khalid amat merindui pahlawan Islam yang gagah seperti Khalid al-Walid dan Salahuddin al-Ayubi.  Hatinya pilu mengenangkan bumi yang melahirkan para ulama’ seperti Ibn Qayyim, Ibn Kathir, Ibn Taimiyah dan Said Hawwaini. Bumi yang tertanam di dalamnya jasad sahabat yang disayangi oleh nabi iaitu Bilal bin Rabah, Abu Darda’, Abu Hurairah dan Khalid al-Walid. Bumi yang hidup di dalamnya anak keturunan mereka. Di bumi ini juga bersemadinya jasad pahlawan Islam yang dikagumi seantero dunia iaitu Salahuddin al-Ayubi.

“Jeneral Khalid.” Seseorang menyentuh kerusi rodanya. Khalid menoleh. Berbaris di belakangnya 5 orang panglimanya, masing-masing baru pulih dari kecederaan mereka.

“Rasanya kita dah berehat terlalu lama. Aku dah tak sabar ni.” Toriq menumbuk-numbuk tangannya. Memang tidak kenal erti serik. Kejadian yang lalu menyebabkan Toriq terpaksa dibedah untuk mengeluarkan peluru yang tertanam dalam tubuhnya. Disebabkan kehabisan ubat bius, dia terpaksa menjalani pembedahan tanpa bius. Di sepanjang pembedahan, berkali-kali dia pengsan.  Namun, semua itu langsung tidak melemahkan semangat juangnya walaupun nyawanya hampir-hampir melayang.

“Hampir dua bulan kita bercuti.” Sambung Abdurrahman. Kain hitam yang menutup wajahnya sudah bertukar. Sebulan dia ditahan di hospital kerana luka di wajahnya bertambah teruk. Luka di leher dan tangannya juga terkopek dan berdarah kembali.

“Betul jeneral nak ikut kami?” Abeer bertanya, prihatin.

Belum sempat Khalid membalas, Talhah muncul dengan termengah-mengah.

“Jahat ya! Semua tak tunggu saya!” Talhah memegang lututnya, kepenatan. Jelas di wajah tampannya garis-garis luka dan calar-balar. Lebam dan bengkak masih kelihatan di pipinya.

“Alhamdulillah, Allah beri kita peluang untuk saling kuat-menguatkan dan bantu membantu dalam jihad ini lagi. Seronoknya dapat jumpa abang-abang semua!” Suaranya ceria. Senyuman mahalnya dihadiahkan kepada setiap seorang panglima Bridge al-Atfal di hadapannya.

Khalid tersenyum mendengar kata-kata Talhah. Kemudian dia memandang Abeer yang menunggu jawapannya.

Khalid mengangguk. “Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kamu agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar di antara kamu, dan agar Kami menyatakan (baik buruknya) hal ehwalmu.” Tenang Khalid melafazkan kalam Allah surah Muhammad ayat 31.

“Panglima Abeer.” Khalid menyambung. “Lagipun, apalah mulianya mati di atas katil?” Matanya seakan-akan memancarkan satu aura keyakinan yang amat dahsyat. Abeer terpana. Seketika kemudian, dia senyum.

“Memang seorang ketua. Tolong terus memimpin kami, jeneral.” Abeer menunduk sedikit dan membuat gaya tabik. Sungguh umur bukan ukuran. Semasa zaman Rasulullah pun, baginda s.a.w telah melantik Usamah bin Zaid yang jauh lagi muda daripada sahabat-sahabat yang lain untuk mengetuai peperangan menentang Rom.

“Baik! Semua siapkan kelengkapan. Esok kita mula.”

“Sami’na wa ato’na!”

Orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad di jalan Allah dengan harta, benda dan diri mereka, adalah lebih tinggi darjatnya di sisi Allah; dan itulah orang-orang yang mendapat kemenangan. (At-Taubah:20)

********

“Mereka hendak menawan Baba ‘Amru kembali.” Lapor Abdurrahman.

Mereka yang dimaksudkan ialah Tentera Syria Bebas (FSA). Kali ini mereka merancang untuk turut serta dalam barisan FSA secara rahsia. Pasukan Tentera Syria Bebas telah ditubuhkan oleh Hussin Harmusy, seorang pegawai tentera Syria yang berani mengisytiharkan diri keluar dari rejim kerajaan yang diketuai oleh adik kandung Bashar Assad, iaitu Maher Assad. Sebagai hukumannya, pada 8 Disember 2011, tentera rejim menggunakan kereta kebal, 7 buah kereta perisai dan berpuluh-puluh kenderaan untuk menggempur Kampung Iblin di Jabal Zawiyah yang merupakan kampung halaman Hussein dengan menjadikan keluarga Hussein sebagai sasaran.

“Kalau macam tu, kita bergerak ke Baba ‘Amru.” Khalid mendorong kerusi rodanya ke hadapan.

Baba ‘Amru ialah perkampungan yang terletak di Wilayah Homs. Perkampungan tersebut ialah tempat yang paling teruk digempur oleh rejim kerana penduduknya 100% ialah Sunni. Dilaporkan, statistik kematian di sini adalah yang paling tinggi di Syria. Setelah lebih sebulan dikepung oleh rejim, perkampungan ini akhirnya berjaya dikuasai sepenuhnya oleh rejim dan ini bermakna kemungkinan untuk penduduknya yang berpegang pada akidah Sunni dibunuh amatlah tinggi.

“Hasbunallah wa ni’mal wakil.” Serentak mereka melangkah ke hadapan, dengan seorang jeneral yang kudung di tengah-tengah.

Berangkatlah (untuk berjihad) dalam keadaan ringan mahupun berat… (At-Taubah: 41)

***********

“Ini mercun dan batu-batu yang dapat saya kumpul.” Talhah menunjukkan barang-barang di dalam beg sandangnya.

“Bagus, Talhah.” Khalid mengusap lembut kepala Talhah. “Emm..lebam dan bengkak kat muka macam mana? Sakit lagi?” Tangannya turun ke wajah Talhah.

Talhah tunduk. Segan. “Sakit sikit kalau nak bercakap.” Malu dia hendak mengadu. Padahal, rasa sakit dan luka Khalid jauh lebih teruk daripadanya.

“Ada ulser ni. Bibir pun pecah. Patut sakit.” Khalid melihat-lihat mulut Talhah. “Kalau Talhah tahu banyaknya dosa yang gugur kerana sakit ni, mesti Talhah nak sakit lagi.” Pujuk Khalid.

Talhah mengangguk.

Khalid menepuk-nepuk bahu Talhah sebelum menyorong kerusinya pergi dari situ.

Air jernih mengalir deras di pipi Talhah buat sekian kalinya. Dia tidak dapat melupakan Khalid, seorang abang yang amat dikaguminya. 3 bulan dia bersama-sama Khalid dalam menegakkan kalimah tauhid dan sepanjang 3 bulan itu, terlalu banyak perkara yang telah dia pelajari dari Khalid.

“Talhah.”

Hamed. Kanak-kanak itu duduk di sebelahnya. “Janganlah sedih. Khalid dah dapat kemenangan yang sebenar.” Pujuknya. Dia pun sedih sebenarnya. Dia telah bersama Khalid dari tadika, membesar bersama dan bermain bersama dengannya. Tipulah kalau dia tak bersedih.

“Talhah, ingatlah janji Allah, “janganlah kamu mengira bahawa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati; bahkan mereka itu hidupdi sisi Tuhannya dengan mendapat rezeki. Mereka dalam keadaan gembira disebabkan kurnia Allah yang diberikan-Nya kepada mereka, dan mereka bergirang hati terhadap orang-orang yang masih tinggal di belakang yang belum menyusul mereka, bahawa tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.” Toriq mencelah.

Abdurrahman merenung tanah. Matanya sedikit berair.

Abeer kelihatan termenung menatap langit malam.

Air mata Talhah jatuh lagi. Toriq melepas nafas. Hamed memeluk lutut. Masing-masing masih ingat kata-kata Khalid sebelum mereka bertolak.

“Nanti, kalau ada apa-apa berlaku pada saya ketika kita sedang menyelamatkan orang, lari tinggalkan saya. Ini untuk kebaikan semua. Faham?”

 

“Khalid…” Abeer cuba membantah.

 

“Faham tak?” Khalid mengulang semula dengan lebih tegas.

 

“Tapi jeneral…” Hamed pun kelihatan tidak bersetuju. Toriq hanya diam merenung Khalid di atas kerusi roda. Kalau apa-apa jadi, macam mana dia hendak menyelamatkan diri tanpa bantuan mereka?

 

“Abang, saya tak akan…” Talhah menggeleng-geleng. Matanya merah.

 

“Tolong, ini untuk kebaikan semua. Jangan hiraukan saya. Faham?” Lebih tegas lagi. Matanya memanah satu persatu wajah mereka.

 

“Faham, tuan!”

 

Allah hendak menguji janji mereka. Apa yang Khalid tuturkan memang benar-benar terjadi.

“Lari cepat! Bawa budak tu ke tempat yang selamat!” Khalid cuba menggerakkan kerusi rodanya yang tersekat.

 

“Kami tak akan tinggalkan jeneral.” Abeer cuba sedaya upaya meletakkan Khalid di belakangnya. Keadaan bertambah sukar kerana bahunya telah ditembak.

 

“Panglima Abeer! Macam mana janji kita?” Tentera rejim semakin menghampiri mereka. “Pergi!” Khalid menolak tubuh Abeer.

 

Pom! Satu tembakan mengenai sebelah lagi bahu Abeer. Spontan, pegangannya terlepas.

“Jeneral!” Jerit Talhah. Abdurrahman dan Toriq sudah jauh meninggalkan mereka dengan membawa seorang kanak-kanak perempuan berusia 4 tahun yang terperangkap di dalam sebuah rumah separa musnah.

 

Di tangan Talhah terdapat seorang kanak-kanak lelaki berumur 2 tahun, adik kepada kanak-kanak perempuan itu.

 

“Bahaya! Cepat lari!” Khalid separuh mengarah, separuh merayu. Kanak-kanak dalam dakapan Talhah sudah menangis ketakutan.

 

“Ayuh!” Abeer menarik Talhah.

 

“Tapi…”

 

Abeer hanya diam. Wajahnya keruh. Dia tiada pilihan lain. Dia sudah berjanji. Lagipun, di tangan mereka ada seorang kanak-kanak.

 

Dan dari jauh, mereka dapat melihat bagaimana Khalid berjuang sehingga hujung nyawa. Bersungguh-sungguh kanak-kanak itu membaling batu untuk menghalang tentera itu dari mengejar mereka sebelum kepalanya pecah ditembusi peluru-peluru tentera itu.

 

Talhah tiba-tiba menyembamkan wajahnya di dada Hamed. Mengingati kejadian itu pasti akan menerbitkan air matanya. Hati Hamed terasa pilu. Dia turut menitiskan air mata. Abdurrahman segera mengalihkan pandangannya. Abeer pula sedari tadi hanya merenung kosong ke arah langit. Toriq, dengan wajah serius, hanya senyap. Talhah, Abeer dan Abdurrahman berkenalan antara satu sama lain dan dengan ahli bridge al-Qassam yang lain atas nama jihad. Jihad mengikat hati mereka yang selama ini tidak pernah berjumpa pun. Abdurrahman menemui Khalid ketika dia terlantar di hospital dengan seluruh wajah dan separuh badan terbakar. Abeer dan Talhah pula pernah diselamatkan oleh Khalid. Khalid memang kanak-kanak luar biasa yang amat memberi kesan kepada mereka. Justeru, masing-masing terasa.

Semangat jihad mereka seakan-akan sudah tawar. Tonggak utama yang sentiasa mendorong mereka sudah tiada.

Fitrahnya, mereka masih kanak-kanak. Mereka juga lemah. Kehilangan demi kehilangan kadang-kala berbekas juga di jiwa mereka.

“Kita tak boleh terus macam ni.” Toriq bersuara tiba-tiba. “Adakah selama ni kita berjihad menolong orang kerana Khalid?” Tengking Toriq.

“Bangun, bangun, bangun, bangun! Jangan lemah macam ni! Kenapa dengan kalian semua ni? Lemah semangat!” Satu-persatu bahu mereka ditampar oleh Toriq.

“Bukankah syahid itu apa yang Khalid dan kita impikan? Kenapa kalian bersedih? Ayuhlah kita teruskan hingga kita mati sepertimana Khalid mati!” Batang kayu di tangannya diputar sebelum dipacakkan ke tanah.

“Tapi, Khalid…” Abeer menutur seperti orang yang berputus asa.

“Khalid dah dapat apa yang dia impikan. Ingat! Kita berjuang kerana Allah dan Allah masih hidup, pandai!” Jerkah Toriq. Kasar.

Abeer tersentak. Wajahnya beralih ke wajah Toriq.

“Maaf.” Toriq menunduk, tersedar yang dia tidak sepatutnya meninggikan suara dan berkata begitu kepada Abeer yang lebih tua daripadanya.

Abeer menggeleng. Kata-kata Toriq menyedarkannya. Dia pantas bangkit.

“Sesiapa yang ingin syahid, ikut aku!” Dia menjulang tangannya. Semangat. Api jihad berkobar-kobar dalam dirinya.

“Saya!”  Toriq paling awal menyahut.

“Saya!” Abdurrahman.

“Saya!” Hamed.

“Saya!” Talhah bangkit.

Semua sudah berdiri. Ruh perjuangan baru seakan-akan meresapi diri mereka.

Perjuangan akan tetap diteruskan, Bashar!

***********

Setahun kemudian…

Lima orang berbaju hitam, berkain hitam dan berselubung muka meloncat turun dari pokok serentak seakan-akan ahli gimnastik yang membuat persembahan, berputar seketika dan memijak bumi.

“Eh?” Ummu Umar, ketua Bridge Umina Aisya terhenti dari mengisi kelongsong peluru. Terkejut dengan kehadiran mereka yang muncul secara tiba-tiba.

“Izinkan kami turut serta bersama kamu semua.” Yang berada di tengah melangkah ke depan.

“Siapa kalian?” Ummu Umar dan 5 lagi wanita di sisinya memandang hairan. Seorang agak tinggi berkaca mata, seorang sederhana berbulu mata lentik, seorang rendah bermata bundar, seorang beralis lebat agak rendah juga dan seorang lagi sederhana tinggi bermata coklat walnut.

“Kami Bridge Umina Hafsah. Saya Khaulah, ketua bridge ini. Adik kepada as-Syahid Khalid, bekas ketua bridge al-Atfal. Umur, 12 tahun.” Suaranya lembut tetapi penuh dengan ketegasan, Sepasang matanya yang terserlah membara dengan semangat jihad.

Bridge Umina Aisya terpana.

Briged Ummina Aisyah1.jpg2

Mereka ini…

       …budak-budak perempuan?

152179h4qroi8q2b

Syria, bumi jihad.

-TAMAT-

Catatan: Watak2 dan jalan cerita cerpen ini hanya rekaan semata-mata.

~Hamba Rabbani~

One thought on “Cerpen: Aku ingin Jihad!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s