Ranting on Ukhuwah

makna-ukhuwah-islamiyah

Ckp psl ukhuwah islamiyah ni..dia mesti terbina atas dasar aqidah.. Pendek kata, msti lillahi ta’ala.

Ckp psl ni, saya teringat satu ayat quran. Surah al anfal ayat 63. Terjemahannya:

“dan yang mempersatukan hati-hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu membelanjakan semua (kekayaan) yang berada di bumi, niscaya kamu tidak akan dapat mempersatukan hati-hati mereka, akan tetapi Allah telah mempersatukan hati-hati mereka. Sesungguhnya Dia Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.”

Rasa tersentuh sgt bila baca ayat ni 😭😭 sbb hakikatnya Allah jugak yg mnyatukan hati hati kita

Kalau tgok skrg ni, ramai yg dh lari atau terpesong dr definisi ukhuwah tu sndiri. Ramai yg bina hubungan, dgn buat bnde lagha. Bonding, tp dgn tgok movie lagha kt wayang. Atau buat something yg bertujuan utk seronok semata2 atas alasan nk rapatkan ukhuwah. Sbb tu, ramai yg rasa mcm ukhuwah kosong.. Kawan tinggal kwn sbb hakikatnya ukhuwah yg sbnr msti terbina atas dasar iman n aqidah. Dan iman n aqidah tu tk boleh dicampur aduk dgn perkara lagha..

Tp jgn slh faham.. Bukan mksud saya tk leh nk buat bnde happy sama2. Boleh. Tp jgnlah ukhuwah kita takat di situ je.

Ukhuwah ni lebih nikmat dan akan lebih erat bila kita sama2 buat perintah Allah. Bila kita bersama mrapatkn diri pd Allah. Tp tk ramai yg terfikir utk buat bnde baik sama2 dgn shbt sndiri.. Selalunya yg sama2 ni msti bnde lagha kan.. 😞😞

Allah..

Sahabat yg baik, ialah sahabat yg membawa shbtnya ke arah kebaikan.

Kita nak ukhuwah yg mcm mana?

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s